Різне

Автоматизація роботи хімчистки та приймального пункту

Автоматизація роботи хімчистки

В одному з попередніх номерів нашого журналу ми розповідали про "неймовірний" на той момент факт існування автоматичного приймального пункту. Час минув, і в багатьох європейських країнах цей дещо фантастичний апарат став звичною реальністю. На виставках, пов'язаних з хімчисткою, значне місце почали займати фірми, що спеціалізуються саме на автоматизації роботи приймальних пунктів.

Познайомившись ближче з однією з таких компаній, ми скористалися запрошенням і відвідали фірму SARC (Болонья, Італія), розробника подібних програм.

Як з'ясувалося, автоматичний приймальний пункт — це найпростіша розробка в цій галузі. Найцікавіше відбувається всередині виробництва: як здійснюється прийом, як контролюється процес чистки, прасування, комплектації та видачі виробів у самій хімчистці. Варто зазначити, що ця система автоматизації розроблена не для так званої новомодної роботизації виробництва, яка виключає людський фактор, а для полегшення роботи операторів хімчистки. Особливо в тих випадках, коли кількість оброблюваних виробів за день перевищує кілька сотень, і персонал може заплутатися в черговості виконання замовлень та їх комплектації.

Отже, почнемо з того, що нового пропонується для процесу прийому речей у хімчистці. Передусім це комп'ютерна програма, що максимально спрощує процедуру прийому й опису виробу. На монітор виводиться проста форма для заповнення опису.

Її простота полягає в тому, що вироби поділені на категорії та групи, які супроводжуються схематичними зображеннями. Погодьтеся, прочитати щось на екрані складніше, ніж знайти потрібну картинку. Монітор може бути як сенсорний (що реагує на дотик у певній точці), так і звичайний.

Знайшовши потрібне зображення виробу, приймальник підтверджує вибрану категорію: на сенсорному моніторі натисканням безпосередньо на зображення, на звичайному — за допомогою комп'ютерної миші. Після цього з'являється форма опису, яка враховує особливості та можливі дефекти саме цієї групи виробів. У цьому випадку, як і в інших, все супроводжується відповідними зображеннями. Наприклад: колір, розрив, відсутність ґудзика, пляма тощо.

Щоб позначити наявність дефекту, достатньо зробити підтвердження на моніторі. В описі кожного дефекту є можливість перейти до ручного режиму, якщо це необхідно. Звичайно, без використання звичної клавіатури не обійтися і тоді, коли потрібно заповнити поля з даними клієнта, форму оплати: готівка, кредитна картка, розмір знижки, передоплата, часткова оплата тощо.

Перевіривши заповнений опис, приймальник підтверджує його, і таким чином ця інформація автоматично заноситься до бази даних. Надалі вона знадобиться, щоб дізнатися такі факти, як: хто з клієнтів є постійним, чи збільшується розмір його знижки, чи є клієнт боржником на момент видачі замовлення тощо.

Як маркуються вироби при автоматизованому прийомі?

Існує кілька варіантів маркування виробів.

Перший і найбільш простий — це використання відомої всім паперової маркування в пачках по 1000 штук. У цьому випадку потрібно внести в комп'ютер також і прикріплений номер на виріб. Після внесення номера роздруковується опис виробу (у двох примірниках, щоб у вас залишився варіант із підписом клієнта), до нього прикріплюється номер і один примірник видається клієнту. Для цього варіанту потрібен лише звичайний принтер для роздруківки опису.

Другий варіант передбачає автоматичне присвоєння номера виробу (самим комп'ютером під час заповнення опису) і роздруківку маркування на спеціальному міні-принтері, заправленому волого- та розчинникостійким папером і чорнилом. Папір може бути різного кольору, аналогічно до готових маркувань. Кожен пункт прийому заправляє принтер папером свого кольору.

На маркуванні роздруковується короткий опис виробу: найменування, кількість ґудзиків, розриви, невиведені плями, а також дата видачі замовлення. Ці дані на маркуванні значно полегшують роботу, економлячи час на перевірку відповідності дефектів та терміну виконання замовлення.

Цей варіант маркування цікавий тим, що повністю виключається ймовірність помилкового введення номера замовлення, а також економить маркувальні матеріали. Якщо ви коли-небудь користувалися паперовими маркуваннями в пачках по 1000, вам знайоме велике число невикористаних залишків.

Третій варіант відрізняється від другого матеріалом і принтером. Тут маркування роздруковується не на кольоровому папері за допомогою чорнила, а на спеціальній тканинній стрічці термопринтером. Колір стрічки завжди білий, але її край може бути забарвлений у потрібний колір для різних пунктів прийому. Цей маркувальний матеріал дуже міцний, і ймовірність його розриву виключена.

Таким чином, останній варіант маркування вважається найкращим з точки зору використання, оскільки як витратний матеріал залишається лише стрічка, адже чорнило не використовується. Однак спочатку на такий принтер доведеться витратитися більше, ніж на попередні варіанти. Хоча ці витрати згодом окупляться.

Підсумовуючи три варіанти маркування, можна зазначити, що найпростішим і найдешевшим з точки зору початкових вкладень є перший, а найдорожчим — третій. Проте, якщо подивитися на майбутні витрати, то третій варіант виявиться найбільш економним у використанні.

У цьому базовому варіанті автоматизації подальші дії операторів хімчистки залишаються без комп'ютеризації. До комп'ютера повертаються в момент готовності виробу. Під час виконання замовлень номери виробів вносяться в комп'ютер, що допомагає приймальнику знайти їх для видачі. Ввівши запитуваний номер, на моніторі з'являється повна інформація про замовлення, його готовність чи часткову готовність (якщо здавали більше однієї одиниці). Невиконане замовлення сигналізується червоним кольором, повністю виконане — зеленим, а часткова готовність — чергуванням червоного і зеленого.

Червоний сигнальний значок також з'являтиметься, коли настав термін видачі замовлення, але інформація про його готовність так і не надійшла в комп'ютер. Це допоможе приймальнику контролювати своєчасне виконання замовлень і уникнути неприємностей із клієнтами.

Під час видачі виробів, якщо була часткова передоплата, комп'ютер видає інформацію про суму, яку необхідно сплатити. Після отримання повної оплати приймальник вносить дані в комп'ютер, який роздруковує розрахунковий документ. Таким чином, квитанція закривається, а в комп'ютері фіксується інформація про замовлення: дата, час видачі та форма розрахунку.

Отже, ми розглянули базовий варіант автоматизації обліку руху виробів. Повна система автоматизації складається з кількох сегментів, які можна додавати за необхідності та фінансової можливості.

Наступний етап автоматизації — додавання сканерів (подібних до тих, які використовуються на касах супермаркетів) і стендера з електронним табло та пронумерованими комірками для комплектування замовлень.

У цьому випадку під час прийому виробам присвоюється не тільки номер, а й штрихкод, який роздруковується на маркувальній стрічці. Надалі на кожному етапі обробки (чищення, прасування, пакування) виріб сканується оператором за допомогою сканера, і це фіксується в базовому комп'ютері. Таким чином, можна дізнатися, на якому етапі обробки знаходиться замовлення. Коли виріб пройшов останню обробку, його номер сканується, і на екрані монітора відображається номер комірки стендера для комплектування. Оператор поміщає виріб у вказану комірку. Якщо замовлення складається з кількох одиниць, про нестачу однієї з них сигналізуватиме червона лампочка. Про те, що замовлення скомплектоване, оператор дізнається як із комп'ютера, так і за кольором лампочки на комплектувальнику. Лише після повної комплектації замовлення вироби можуть бути передані на приймальний пункт для видачі.

Приймальник сканує штрихкод із квитанції, пред'явленої клієнтом, і отримує інформацію про готовність замовлення та його наявність на приймальному пункті.

Пошук виробів і їх видача здійснюється вручну, оскільки використовуються звичайні стендери, а не автоматичні транспортери.

Найбільш досконалим варіантом автоматизації хімчистки буде додавання транспортерів із пронумерованими комірками.

У процедуру обліку речей на кожному етапі, крім сканерів і комп'ютерів, додається інформація про те, у яку комірку слід повісити виріб на транспортері. Тобто тепер у комп'ютері є інформація не лише про стадію готовності замовлення та його комплектацію, а й про номер комірки на транспортері.

Наприклад, прасувальниця завершує свою роботу, сканує штрихкод виробу, і на моніторі комп'ютера з'являється номер комірки, куди потрібно повісити цю річ. Вона вводить цей номер на табло управління транспортера. Транспортер зупиняється на потрібному номері, і в комірку поміщається тремпель із виробом. У цей момент оператор, що упаковує вироби, бачить сигнал про неповну комплектацію замовлення. Ввівши номер відсутньої одиниці, він отримує інформацію, що виріб уже пройшов прасування і знаходиться в комірці під номером X. Оператор вводить на табло транспортера необхідний номер, і річ надходить до упаковувача.

Таким чином можна швидко знайти потрібну одиницю, не відволікаючи колег. Після повної комплектації замовлення вироби знову скануються, їм присвоюється номер комірки транспортера приймального пункту. Їх поміщають у відповідні комірки, і для видачі замовлення приймальнику залишається лише просканувати номер на квитанції замовника: транспортер автоматично зупиниться на комірці з необхідним номером. Це значно економить час на пошук виробів для видачі.

Зауважимо, що багато європейських хімчисток для економії часу видають замовлення без безпосередньої участі приймальника. Клієнт вставляє картку зі штрихкодом замовлення, і до віконця видачі на транспортері надходять готові вироби. Хоча ідея автоматичної видачі замовлень хороша, для нашого ринку вона, погодьтеся, поки що не зовсім прийнятна.

Підсумуємо, з чого складається система автоматизації контролю руху виробів у хімчистці.

Основні варіанти:

  • комп'ютер, принтер;
  • принтер, комп'ютери, сканери, автоматичний стендер для комплектації замовлень;
  • принтер, комп'ютери, сканери, автоматичний стендер для комплектації замовлень, транспортери.

І, як ви вже, мабуть, здогадалися, кожен етап потребує нових і більших капіталовкладень. Ці вкладення найбільш доцільні в країнах із високою мінімальною заробітною платою, де представникам малого бізнесу, до якого належить хімчистка, не по кишені тримати зайвих кілька працівників для обробки великої кількості замовлень і забезпечення безпомилкової роботи. Оскільки цей бізнес здебільшого є сімейним, кілька членів сім'ї можуть фізично виконувати лише роботу, безпосередньо пов'язану з обробкою виробів. А на детальний прийом, комплектацію, контроль термінів виконання та видачу замовлень часу не вистачає, що може стати причиною втрати клієнтів.

І хоча зараз для багатьох українських хімчисток це питання ще не є актуальним, уже через кілька років воно може стати серйозною темою для роздумів і вирішення багатьох проблем.