Журнал

Суперечки в хімчистках

Суперечки в хімчистках

Основні джерела суперечок

Професійні підприємства з обробки текстильних виробів частіше за інших направляють вироби на експертизу та аналіз причин їх псування. Варто також врахувати, що саме вони беруть на себе перший удар від незадоволених споживачів навіть у випадках відсутності вини підприємства.

Страхові компанії звертаються за допомогою до квартальних або професійних хімчисток і роблять запит на проведення експертизи, коли потрібно дізнатися, хто має виплачувати за зіпсований виріб.

Що ж до споживача, то, як показує статистика, він рідко звертається до думки експертів, переважно через високу вартість самої процедури експертизи.

Найбільше дивує низький відсоток звернень з боку швейної промисловості – підприємств з виготовлення одягу. Внаслідок реальної відповідальності, вони, на жаль, не проявляють активності в галузі вивчення проблем обробки виготовлених ними ж виробів.

Нижче наведено відсоткове співвідношення компаній та фізичних осіб, які звернулися за експертним висновком:

  • 62,9% - Хімчистки, пральні, хімчистки по обробці шкіряних виробів, килимів, меблів;
  • 14,4% - Страхові компанії;
  • 9,3% - Виробники та дистриб'ютори матеріалів і продуктів для обробки текстилю;
  • 8,3% - Споживачі;
  • 3,9% - Текстильна промисловість, виробники оздоблювальних матеріалів;
  • 1,3% - Суди, експерти та інші.

Технічна відповідальність

Текстильна промисловість (виробник, обробник тканин пропитками, нанесення лазерного напилення тощо) все ще залишається основним винуватцем причин виникаючих суперечок.

Вироблені сьогодні вироби стають все більш і більш складними з технічної точки зору: тканина з аппретом, з антиплямовими та антибактеріальними пропитками, мікрофібра, з ефектами риб'ячої луски, крокодилової шкіри тощо. Все це не означає, що такі вироби відносяться до розряду особливо делікатних і складних; все залежить від того, наскільки відповідально виробник підібрав необхідну для виробництва сировину і потурбувався про наслідки обробки, адже для того, щоб уникнути невдоволення з боку споживачів, потрібно працювати виробникам сировини, швейній індустрії і хімчисткам спільно.

Але, на жаль, існують компанії-виробники одягу, для яких висока прибуток є одним з основних, а може і єдиним фактором у роботі. До того ж, встановлені терміни випуску продукції та рутинний процес іноді не дозволяють провести пробне чищення, через що потім виникають проблеми з помилковою маркуванням (43,2% розглянутих в Центрі виробів мали неправильно вказані способи обробки).

Нижче наведені дані, з яких видно, чия вина, з технічних причин, вироби прийшли в непридатність:

  • 43,3% - виробники одягу;
  • 27,9% - споживач (знос, вплив світла - вицвітання);
  • 20,8% - хімчистки, пральні, хімчистки по обробці шкіряних, килимових та інших виробів;
  • 8,0% - винна сторона не визначена.

Оздоблювальні (декоративні) матеріали

Проблема проаналізованих виробів полягає, в першу чергу, в якості нанесення тиснень, набивок та барвників (14%), а також в якості різноманітних пропиток (13,6%). І, якщо розглянути ці випадки детальніше, то ми побачимо, що вони припадають на 2 з 5 очищених у машині хімчистки речей.

Приблизно в двох випадках з трьох при обробці в ПХЕ пропитки та клеї мають властивість відшаровуватися, а в одному з п'яти – затвердіти та руйнуватися.

Одяг, очищений у безводних розчинниках

Зміна зовнішнього вигляду виробу – одна з найбільш часто зустрічаються проблем при обробці речей у хімчистці – 2 вироби з 5 (42,5% від загального обсягу). Не менш рідкісним дефектом є зміна кольору тканини – 27,3%.

Ось уже кілька років спостерігається тенденція до збільшення випадків зі зміною зовнішнього вигляду виробів та дефектів, які вже не підлягають традиційній класифікації, оскільки безпосередньо залежать від постійних змін у моді та технології.

В одному з двох розглянутих випадків на зміну зовнішнього вигляду виробу впливають: відшарування дублюючих матеріалів, здуття клею, напилень і термоаплікацій.

На зміну кольору виробу при їх хімічній обробці в 2 випадках з 5 впливають, так звані, міграції по виробу гумових, поліуретанових пропиток, які при накопиченні, потемнів, утворюють «плями». Це зовсім не означає, що такі пропитки не можуть використовуватися у виробництві одягу або ж не можуть очищатися в хімчистці, просто в 4 з 5 випадків виробник застосовує неправильну маркування складу тканини та допустимих способів її обробки.

В цілому, проблема зміни інтенсивності забарвлення може виникнути з різних причин: спочатку нестійкий або зовсім не закріплений виробником барвник; обробка виробу в надто агресивному середовищі; неправильно обраний для обробки препарат для виведення плям і т.д.

Слід зазначити, що саме зміна інтенсивності кольору є частою причиною розглянутих суперечок (3 випадки з 5). Таким чином, рекомендується ставитися з особливою увагою до делікатних виробів.

Одяг, оброблений у хімчистці

Зміна зовнішнього вигляду виробу, 42,7% з яких:

  • 21,8% - відшарування клею
  • 6,3% - затвердіння гумових і поліуретанових деталей

Проблеми, пов'язані з кольором виробу 27,3% з яких:

  • 10,6% - перехід одного кольору на інший
  • 6,7% - зміна інтенсивності кольору
  • 5,2% - повна зміна кольору

Плями 17,8% з яких:

  • 2,2% - танінового походження

Пошкодження виробів 14,8% з яких:

  • 6,6% - механічні
  • 3,9% - термічні

Зміна розміру виробів 10,7% з яких:

  • 2,3% - зваляння

Прання

Плями є першою причиною пред'явлених претензій при послугах прання. Тим не менше, такі претензії мають трохи інший характер, ніж при хімічному очищенні.

У споживачів виникає багато претензій до появи плям на постільній білизні при її пранні в домашніх умовах у побутовій пральній машині. В основному це не плями, а скупчення миючих засобів. Цей феномен може бути пояснений різними причинами: затримка запуску пральної машини, погано розчинений миючий засіб, малу кількість води при полоскання, температура прання побутової пральної машини не досягає необхідної і т.д. Серед не виведених плям часто зустрічаються танінові і плями іржі.

У професійних пральнях практично немає проблем з не виполосканими або не розчиненими миючими засобами, але цей «недолік» компенсується досить складними для виведення плямами жиру, парафіну, мазуту і т.д. Питання зрива червця в основному піднімається особами, які обробляли речі в побутовій пральній машині, використовуючи при цьому непідходящий засіб для прання.

А ось відповідальність за механічні пошкодження білизни при пранні покладається як на пральні, так і на виробників професійної хімії.

Пральня

Плями 43,5% з яких:

  • 15,9% - різного походження
  • 14,5% - від миючих засобів

Проблеми з зміною інтенсивності кольору 35,4% з яких:

  • 19,2% - значне освітлення на кілька тонів

Пошкодження 14,5% з яких:

  • 9,8% - хімічного походження
  • 5,1% - механічного походження

Зміна зовнішнього вигляду виробу 4,2% Проблеми, пов'язані з неправильним полосканням 2,3%

Килими та предмети інтер'єру

Предмети інтер'єру – це об'ємна та складна категорія виробів, до якої відносяться килими, канапе, штори, матраци тощо. Причини виникаючих інцидентів залежать від виробу, його використання, складу та способу обробки (місцева обробка, прання чи хімчистка).

Що стосується матраців, то в 2 з 3 випадків спостерігається зміна інтенсивності кольору, в основному, через пігментні барвники на виробах.

З шторами, у відсотковому співвідношенні (1 з 4), виникає менше проблем, пов'язаних зі зміною кольору. Але саме з шторами виникає найбільше суперечок через хімічні, механічні пошкодження та вигоряння (15%).

Через присутність у таких виробах целюлозної нитки спостерігаються також випадки деформації виробів (1 з 5).

І, нарешті, канапе. У 2 з 5 розглянутих випадків, скарги на зміну зовнішнього вигляду виробу пов'язані з його зносом.

Проблеми, пов'язані зі зміною кольору 37% з яких:

  • 14,9% - зрив барвника
  • 11,5% - освітлення набивних малюнків
  • 7,2% - вимивання барвника
  • 5,3% - вигоряння

Зміна зовнішнього вигляду виробу 22,1% з яких:

  • 5,8% - відслоювання дублікатів матеріалів
  • 4,8% - стертість велюру

Зміна розміру 21,6% з яких:

  • 13,5% - усадка через целюлозну нитку

Пошкодження 18,3% з яких:

  • 9,6% - механічні
  • 5,3% - вигоряння

Плями 13,5% з яких:

  • 6,7% - танінового походження

Вироби з шкіри

Найбільше проблем викликано зміною кольору таких виробів (1 з 2 випадків). Треба зазначити, що буває складно пояснити споживачеві, що проблема не завжди пов'язана з технічними помилками обробників. На відміну від текстильних виробів, шкіряні втрачають багато барвника в розчиннику. Таким чином, в подальшому ці речі потрібно підфарбовувати. Ця процедура є непростою для готових виробів і, крім того, барвнику не завжди вдається підібрати точний відтінок до вихідного кольору. Також жирові та різноманітні пропитки ще більше віддаляють отриманий відтінок від первісного.

Насамперед, необхідно попередити про можливі ризики та наслідки чистки.

  • Проблеми з відтінком виробу 57,4%
  • Зміна зовнішнього вигляду 33,8%
  • Дефекти шкіри 27,2%
  • Усадка 21,3%
  • Втрата форми 10,3%
  • Плями 10,3%
  • Перекрас 1,5%

Етикетки, маркування

Можна відзначити, що, як і в попередні роки, маркування за складом тканини та способами обробки на виробах часто присутні, а не відсутні. Етикетування за складом тканини в повному порядку – фальсифікація строго карається. Чого, проте, не скажеш про маркування зі способами обробки виробів, проаналізованих у Технічному Центрі Хімчистки та Фарбування Дослідницького інституту обробки та чистки речей. (Увага, не варто відносити цю інформацію до всіх виробів, що продаються і виготовляються у Франції).

Перевірка на відповідність вмісту маркування показала, що найбільш «правдивими» виявилися етикетки на постільній та нижній білизні, чого не можна сказати про інші категорії виробів, що підлягають хімчистці (1 з 2 неправильне).

Усі помилки в указанні способів обробки виробів значно ускладнюють роботу професіоналів хімчисток. Необхідні відмінні знання тканин, можливих способів їх обробки та відповідних для цього хімічних препаратів.

Але потрібно відзначити, що всі наведенні дані засновані на 1435 проаналізованих у лабораторії виробах (проблемні з клієнтами випадки), а не на загальній масі, що продається у Франції текстильних та шкіряних виробів.