Як набрати персонал? Проведення співбесіди
Кожного разу при прийомі людини на роботу Ви йдете на ризик. Наприклад, хороший продавець підвищить обсяг продажів, тоді як поганий нічого не продасть і зашкодить репутації Вашої фірми. Ваші співробітники — це Ваш найважливіший актив. Не шкодуйте часу на пошук і підбір необхідних працівників. У цьому випуску ми пояснюємо:
- Як визначити, який тип людини Вам потрібен.
- Як залучити необхідних претендентів.
- Як провести співбесіду для відбору найкращого з претендентів.
Хто Вам потрібен?
Перед тим як почати пошук нового співробітника, задайте собі наступні питання:
Чи потрібно Вам взагалі набирати новий персонал?
- Чи є час і здібності для виконання цієї роботи у наявних співробітників?
- Можливо, краще звернутися до послуг сторонньої організації, наприклад, машинописного бюро?
- Чи не має ця криза тимчасового характеру? Можливо, Ви зможете вирішити проблему, попросивши співробітників попрацювати понаднормово?
Що являє собою ця робота?
- Основні обов'язки.
- Постійні та тимчасові функції.
- Використовуване обладнання.
- З ким доведеться працювати новому співробітнику.
Який тип людини Вам потрібен?
- Яким навичкам Ви зможете навчити співробітника, а які він вже повинен мати? Який досвід необхідний? Вам потрібна людина, яка зможе одразу ж працювати продуктивно.
- Основні характеристики людини — ключ до її здібностей, інтересів та того рівня роботи, якого Ви можете очікувати від неї. Наявність математичної підготовки свідчить про те, що людина розбирається в точних науках, знання української мови говорить про її вміння писати офіційні документи, знання в галузі мистецтва передбачає певні здібності до дизайну.
- Вам потрібна людина з правильною позицією: надійна, готова навчатися, гнучка.
- Слід також врахувати фізичні дані: вік, мова, здоров'я, зовнішній вигляд. Наприклад, те, як людина відповідає на телефонні дзвінки, вплине на імідж Вашої компанії.
- Який тип особистості потрібен для цієї роботи?
Ретельно обміркуйте питання про те, кого Ви шукаєте. Що є необхідним, а що — бажаним? Для малого підприємства практичні навички та досвід часто мають більшу цінність, ніж формальна кваліфікація.
Скільки Ви готові витратити?
- Витрати на набір персоналу.
- Заробітна плата та інші поточні витрати.
- Ці витрати включають соцстрахування, відрахування до фонду зайнятості та інше.
- Порівняйте свою пропозицію з тим, що пропонують інші роботодавці.
Чи буде загальна сума оплати достатньо високою для того, щоб залучити саме того, хто потрібен?
Пошук персоналу.
У багатьох випадках можна знайти персонал без витрат часу та грошей на рекламні оголошення.
А) Підвищте одного з наявних співробітників.
- Ваших співробітників буде стимулювати перспектива підвищення.
- Ви будете знати, що цей співробітник займає правильну позицію і розуміє Ваші методи роботи.
Проте, відповідного кандидата може й не бути; якщо він є, то Вам доведеться навчати його і знайти заміну на попередньому місці роботи.
Б) Вивчайте рекомендації та заяви, подані без запрошення (наприклад, людьми, які просто заходять до Вас і цікавляться можливістю працевлаштування). Ведіть картотеку потенційних кандидатів із зазначенням дат їхніх заяв, щоб при необхідності Ви могли з ними зв'язатися. Базове співбесіду — навіть за відсутності вакансії — покаже Вам, чи можна розраховувати на людину в перспективі.
В) Скористайтеся зв'язками з місцевими школами та інститутами. Встановлюйте з ними контакти, щоб вони направляли до Вас своїх найкращих випускників. Багато компаній наймають на початкові посади освічених, амбітних стажерів з метою подальшого їх просування.
Оголошення про набір персоналу.
Оголошення — найпоширеніший спосіб пошуку персоналу. Хороше оголошення може дати чудовий результат — залучити саме тих, хто потрібен.
Вказуйте основну інформацію:
- Опис роботи, включаючи назву та адресу компанії-роботодавця.
- Рівень оплати праці та пільги.
- Необхідний досвід, навички та кваліфікація.
- Порядок та терміни подання заяв.
Продавайте роботу, зазначивши:
- Те, що робить роботу цікавою.
- Перспективи кар'єрного росту.
- Пропоноване навчання.
- Те, що робить Ваш бізнес настільки привабливим (наприклад, перспективи розширення, відмінне фінансове становище, хороші умови праці тощо).
Зробіть оголошення більш особистим, використовуючи замість слова "компанія" слово "ми", а замість слова "кандидати" — "ви".
Правильно обирайте газету або журнал:
- Місцеві газети — для місцевих працівників.
- Спеціальні розділи про найм в галузевих журналах та національні газети — для досвідченого персоналу.
Якщо в якому-небудь виданні немає оголошень про найм, схожих на Ваше, Ви вибрали місце для оголошення неправильно.
Складання остаточного списку.
Встановіть таку форму подачі документів, яка дозволить Вам отримати необхідну інформацію.
- Найкращий метод, як правило, — лист і біографія.
- Ви можете створити власну форму заяви, щоб отримати тільки необхідну інформацію.
- Уникайте прийому заяв по телефону, якщо це заважає Вашій роботі.
Відіберіть найперспективніших претендентів.
- Розставте претендентів за порядком, починаючи з найкращого.
- Вирішіть, скільки людей варто запросити на співбесіду.
Невідповідним заявникам надішліть листи з ввічливою відмовою та подякою за проявлений інтерес.
Призначте час і місце співбесіди відібраних претендентів.
- Не відкладайте співбесіду, проводьте її групами (п’ять осіб у понеділок, п’ять у вівторок). Це полегшить порівняння претендентів.
- У багатьох випадках найкращий час — вечір, адже ніхто не буде заважати, і претендентам не доведеться відпрошуватися з роботи.
Співбесіда.
Добре проведена співбесіда дозволить Вам перевірити інформацію, зазначену в заяві претендента, скласти враження про його особистість та придатність до роботи і "продати" йому цю роботу.
Підготовка.
- Складіть перелік запитань, які хочете поставити. Наскільки претендент відповідає встановленим Вами критеріям? Яку важливу інформацію потрібно перевірити? Попросіть претендентів взяти з собою необхідні документи.
- Будьте готові відповісти на запитання, які може поставити претендент: головним чином про роботу, дату виходу на роботу, розпорядок дня, оплату праці, пільги, відпустку тощо.
Співбесіда.
- Спочатку дайте претенденту відчути себе невимушено. Наприклад, запитайте, як він доїхав.
- Коротко розкажіть йому про свій бізнес.
- Потім надайте йому слово.
- Ставте відкриті запитання, на які не можна відповісти просто "так" або "ні". Будьте готові мовчки почекати, поки він заговорить.
- Не підказуйте претенденту відповідь, яка Вам потрібна. Наприклад, на запитання "Ви надійна людина?" Ви отримаєте відповідь "Так" і нічого не дізнаєтеся.
- Якщо Вам здається, що претендент ухиляється від розмови на якусь тему, заглибте запитання.
- Запитайте, чи є у нього запитання.
- Якщо претендент здається Вам підходящим, витратьте більше часу на "продаж" йому роботи.
Добийтеся, щоб він зрозумів, що передбачає дана робота: запитайте, що його приваблює в ній. Дізнайтеся, чи погодився б він на цю роботу, якби йому її запропонували. Не забудьте перевірити навички претендентів, наприклад, швидкість машинопису.
Оцінка.
- Одразу після співбесіди зробіть нотатки. Окрім загальних коментарів, виставте оцінки за кожною характеристикою, яка для Вас важлива.
- Наприклад, особистість — 3/10, навички машинопису — 10/10 тощо.
- Порівняйте претендента зі стандартом, який Вам потрібен, а не з собою.
- Оцініть, як претендент працюватиме з іншими співробітниками.
Відбір персоналу.
А) Наведіть довідки про найкращого з претендентів, звернувшись телефоном до його попереднього роботодавця. У письмовому вигляді повну картину навряд чи вдасться скласти.
Б) Надішліть лист із пропозицією, зазначивши:
- Пропоновану Вами заробітну плату та пільги.
- Умови. Наприклад: випробувальний термін; необхідність надання рекомендацій (якщо їх ще немає); медичний огляд (для роботи, що вимагає певних фізичних кондицій).
- Час, наданий претенденту для прийняття рішення.
- День виходу на роботу.
В) Якщо пропозицію прийнято, вона стає основою контракту про роботу за наймом. Г) Якнайшвидше напишіть іншим претендентам листи з ввічливою відмовою. Д) Якщо жоден із претендентів, залишених Вами в остаточному списку, не задовольняє Вашим вимогам, все потрібно починати заново.
Що зроблено не так? Можливо, потрібно запропонувати більше грошей для залучення більш кваліфікованого кандидата, а можливо, слід інакше скласти оголошення?
Ласкаво просимо на роботу.
Не забувайте про нового співробітника. В іншому випадку Ви втратите всі позитивні результати проведеної Вами роботи з відбору.
А) Підготуйте теплий прийом.
- Повідомте всім іншим співробітникам про те, коли їх новий колега виходить на роботу.
- Коли він прийде, самі покажіть йому підприємство та представте його колективу.
Б) Організуйте навчання, якщо воно йому потрібне.
- Хто і що буде пояснювати новому співробітнику?
В) Заплануйте періодичні звіти.
- Проводьте регулярні зустрічі для обговорення його досягнень, труднощів і планів.
Варіанти питань для співбесіди:
- Чому Ви шукаєте роботу?
- Що для Вас найважливіше в тій роботі, яку Ви шукаєте?
- Що найкраще і найгірше у Вашій нинішній роботі? Чому?
- Як змінилася Ваша робота за час, поки Ви її виконуєте?
- Яку роботу Ви вважаєте легкою, а яку — важкою?
- З ким Вам найкраще працюється на нинішній роботі? Чому?
- Як Ви оцінюєте свого начальника?
- Якщо б ми наводили довідки у Вашого нинішнього роботодавця, що б він сказав про Вас? Що написано у Вашій останній характеристиці?
- Які Ваші найсильніші і найслабкіші сторони?
- Що Ви вважаєте своїм найбільшим досягненням? Найбільшою невдачею? Чому? Коли Ви востаннє сердилися на роботі? Що розсердило Вас? Як Ви виявляли своє роздратування?
- Що турбує Вас у цій роботі? Що хвилює? Що Ви вважаєте основним стимулом?
- Що подумають Ваші рідні і друзі, якщо Вам нададуть цю роботу?
- У безробітних претендентів поцікавтеся, як вони проводять час.
- Ставте пробні питання. Наприклад, запитайте у продавця, як би він продавав Вашу продукцію. Як би він вчинив у конкретній ситуації — наприклад, якщо б клієнт почав грубіянити?
- Якщо Ви шукаєте бухгалтера, самі не будучи таким, запросіть знайомого бухгалтера для спільної оцінки претендентів.