Журнал

Як набрати персонал? Проведення співбесіди

набор персонала

Кожного разу при прийомі людини на роботу Ви йдете на ризик. Наприклад, хороший продавець підвищить обсяг продажів, тоді як поганий нічого не продасть і зашкодить репутації Вашої фірми. Ваші співробітники — це Ваш найважливіший актив. Не шкодуйте часу на пошук і підбір необхідних працівників. У цьому випуску ми пояснюємо:

  • Як визначити, який тип людини Вам потрібен.
  • Як залучити необхідних претендентів.
  • Як провести співбесіду для відбору найкращого з претендентів.

Хто Вам потрібен?

Перед тим як почати пошук нового співробітника, задайте собі наступні питання:

Чи потрібно Вам взагалі набирати новий персонал?

  • Чи є час і здібності для виконання цієї роботи у наявних співробітників?
  • Можливо, краще звернутися до послуг сторонньої організації, наприклад, машинописного бюро?
  • Чи не має ця криза тимчасового характеру? Можливо, Ви зможете вирішити проблему, попросивши співробітників попрацювати понаднормово?

Що являє собою ця робота?

  • Основні обов'язки.
  • Постійні та тимчасові функції.
  • Використовуване обладнання.
  • З ким доведеться працювати новому співробітнику.

Який тип людини Вам потрібен?

  • Яким навичкам Ви зможете навчити співробітника, а які він вже повинен мати? Який досвід необхідний? Вам потрібна людина, яка зможе одразу ж працювати продуктивно.
  • Основні характеристики людини — ключ до її здібностей, інтересів та того рівня роботи, якого Ви можете очікувати від неї. Наявність математичної підготовки свідчить про те, що людина розбирається в точних науках, знання української мови говорить про її вміння писати офіційні документи, знання в галузі мистецтва передбачає певні здібності до дизайну.
  • Вам потрібна людина з правильною позицією: надійна, готова навчатися, гнучка.
  • Слід також врахувати фізичні дані: вік, мова, здоров'я, зовнішній вигляд. Наприклад, те, як людина відповідає на телефонні дзвінки, вплине на імідж Вашої компанії.
  • Який тип особистості потрібен для цієї роботи?

Ретельно обміркуйте питання про те, кого Ви шукаєте. Що є необхідним, а що — бажаним? Для малого підприємства практичні навички та досвід часто мають більшу цінність, ніж формальна кваліфікація.

Скільки Ви готові витратити?

  • Витрати на набір персоналу.
  • Заробітна плата та інші поточні витрати.
  • Ці витрати включають соцстрахування, відрахування до фонду зайнятості та інше.
  • Порівняйте свою пропозицію з тим, що пропонують інші роботодавці.

Чи буде загальна сума оплати достатньо високою для того, щоб залучити саме того, хто потрібен?

Пошук персоналу.

У багатьох випадках можна знайти персонал без витрат часу та грошей на рекламні оголошення.

А) Підвищте одного з наявних співробітників.

  • Ваших співробітників буде стимулювати перспектива підвищення.
  • Ви будете знати, що цей співробітник займає правильну позицію і розуміє Ваші методи роботи.

Проте, відповідного кандидата може й не бути; якщо він є, то Вам доведеться навчати його і знайти заміну на попередньому місці роботи.

Б) Вивчайте рекомендації та заяви, подані без запрошення (наприклад, людьми, які просто заходять до Вас і цікавляться можливістю працевлаштування). Ведіть картотеку потенційних кандидатів із зазначенням дат їхніх заяв, щоб при необхідності Ви могли з ними зв'язатися. Базове співбесіду — навіть за відсутності вакансії — покаже Вам, чи можна розраховувати на людину в перспективі.

В) Скористайтеся зв'язками з місцевими школами та інститутами. Встановлюйте з ними контакти, щоб вони направляли до Вас своїх найкращих випускників. Багато компаній наймають на початкові посади освічених, амбітних стажерів з метою подальшого їх просування.

Оголошення про набір персоналу.

Оголошення — найпоширеніший спосіб пошуку персоналу. Хороше оголошення може дати чудовий результат — залучити саме тих, хто потрібен.

Вказуйте основну інформацію:

  • Опис роботи, включаючи назву та адресу компанії-роботодавця.
  • Рівень оплати праці та пільги.
  • Необхідний досвід, навички та кваліфікація.
  • Порядок та терміни подання заяв.

Продавайте роботу, зазначивши:

  • Те, що робить роботу цікавою.
  • Перспективи кар'єрного росту.
  • Пропоноване навчання.
  • Те, що робить Ваш бізнес настільки привабливим (наприклад, перспективи розширення, відмінне фінансове становище, хороші умови праці тощо).

Зробіть оголошення більш особистим, використовуючи замість слова "компанія" слово "ми", а замість слова "кандидати" — "ви".

Правильно обирайте газету або журнал:

  • Місцеві газети — для місцевих працівників.
  • Спеціальні розділи про найм в галузевих журналах та національні газети — для досвідченого персоналу.

Якщо в якому-небудь виданні немає оголошень про найм, схожих на Ваше, Ви вибрали місце для оголошення неправильно.

Складання остаточного списку.

Встановіть таку форму подачі документів, яка дозволить Вам отримати необхідну інформацію.

  • Найкращий метод, як правило, — лист і біографія.
  • Ви можете створити власну форму заяви, щоб отримати тільки необхідну інформацію.
  • Уникайте прийому заяв по телефону, якщо це заважає Вашій роботі.

Відіберіть найперспективніших претендентів.

  • Розставте претендентів за порядком, починаючи з найкращого.
  • Вирішіть, скільки людей варто запросити на співбесіду.

Невідповідним заявникам надішліть листи з ввічливою відмовою та подякою за проявлений інтерес.

Призначте час і місце співбесіди відібраних претендентів.

  • Не відкладайте співбесіду, проводьте її групами (п’ять осіб у понеділок, п’ять у вівторок). Це полегшить порівняння претендентів.
  • У багатьох випадках найкращий час — вечір, адже ніхто не буде заважати, і претендентам не доведеться відпрошуватися з роботи.

Співбесіда.

Добре проведена співбесіда дозволить Вам перевірити інформацію, зазначену в заяві претендента, скласти враження про його особистість та придатність до роботи і "продати" йому цю роботу.

Підготовка.

  • Складіть перелік запитань, які хочете поставити. Наскільки претендент відповідає встановленим Вами критеріям? Яку важливу інформацію потрібно перевірити? Попросіть претендентів взяти з собою необхідні документи.
  • Будьте готові відповісти на запитання, які може поставити претендент: головним чином про роботу, дату виходу на роботу, розпорядок дня, оплату праці, пільги, відпустку тощо.

Співбесіда.

  • Спочатку дайте претенденту відчути себе невимушено. Наприклад, запитайте, як він доїхав.
  • Коротко розкажіть йому про свій бізнес.
  • Потім надайте йому слово.
  • Ставте відкриті запитання, на які не можна відповісти просто "так" або "ні". Будьте готові мовчки почекати, поки він заговорить.
  • Не підказуйте претенденту відповідь, яка Вам потрібна. Наприклад, на запитання "Ви надійна людина?" Ви отримаєте відповідь "Так" і нічого не дізнаєтеся.
  • Якщо Вам здається, що претендент ухиляється від розмови на якусь тему, заглибте запитання.
  • Запитайте, чи є у нього запитання.
  • Якщо претендент здається Вам підходящим, витратьте більше часу на "продаж" йому роботи.

Добийтеся, щоб він зрозумів, що передбачає дана робота: запитайте, що його приваблює в ній. Дізнайтеся, чи погодився б він на цю роботу, якби йому її запропонували. Не забудьте перевірити навички претендентів, наприклад, швидкість машинопису.

Оцінка.

  • Одразу після співбесіди зробіть нотатки. Окрім загальних коментарів, виставте оцінки за кожною характеристикою, яка для Вас важлива.
  • Наприклад, особистість — 3/10, навички машинопису — 10/10 тощо.
  • Порівняйте претендента зі стандартом, який Вам потрібен, а не з собою.
  • Оцініть, як претендент працюватиме з іншими співробітниками.

Відбір персоналу.

А) Наведіть довідки про найкращого з претендентів, звернувшись телефоном до його попереднього роботодавця. У письмовому вигляді повну картину навряд чи вдасться скласти.

Б) Надішліть лист із пропозицією, зазначивши:

  • Пропоновану Вами заробітну плату та пільги.
  • Умови. Наприклад: випробувальний термін; необхідність надання рекомендацій (якщо їх ще немає); медичний огляд (для роботи, що вимагає певних фізичних кондицій).
  • Час, наданий претенденту для прийняття рішення.
  • День виходу на роботу.

В) Якщо пропозицію прийнято, вона стає основою контракту про роботу за наймом. Г) Якнайшвидше напишіть іншим претендентам листи з ввічливою відмовою. Д) Якщо жоден із претендентів, залишених Вами в остаточному списку, не задовольняє Вашим вимогам, все потрібно починати заново.

Що зроблено не так? Можливо, потрібно запропонувати більше грошей для залучення більш кваліфікованого кандидата, а можливо, слід інакше скласти оголошення?

Ласкаво просимо на роботу.

Не забувайте про нового співробітника. В іншому випадку Ви втратите всі позитивні результати проведеної Вами роботи з відбору.

А) Підготуйте теплий прийом.

  • Повідомте всім іншим співробітникам про те, коли їх новий колега виходить на роботу.
  • Коли він прийде, самі покажіть йому підприємство та представте його колективу.

Б) Організуйте навчання, якщо воно йому потрібне.

  • Хто і що буде пояснювати новому співробітнику?

В) Заплануйте періодичні звіти.

  • Проводьте регулярні зустрічі для обговорення його досягнень, труднощів і планів.

Варіанти питань для співбесіди:

  • Чому Ви шукаєте роботу?
  • Що для Вас найважливіше в тій роботі, яку Ви шукаєте?
  • Що найкраще і найгірше у Вашій нинішній роботі? Чому?
  • Як змінилася Ваша робота за час, поки Ви її виконуєте?
  • Яку роботу Ви вважаєте легкою, а яку — важкою?
  • З ким Вам найкраще працюється на нинішній роботі? Чому?
  • Як Ви оцінюєте свого начальника?
  • Якщо б ми наводили довідки у Вашого нинішнього роботодавця, що б він сказав про Вас? Що написано у Вашій останній характеристиці?
  • Які Ваші найсильніші і найслабкіші сторони?
  • Що Ви вважаєте своїм найбільшим досягненням? Найбільшою невдачею? Чому? Коли Ви востаннє сердилися на роботі? Що розсердило Вас? Як Ви виявляли своє роздратування?
  • Що турбує Вас у цій роботі? Що хвилює? Що Ви вважаєте основним стимулом?
  • Що подумають Ваші рідні і друзі, якщо Вам нададуть цю роботу?
  • У безробітних претендентів поцікавтеся, як вони проводять час.
  • Ставте пробні питання. Наприклад, запитайте у продавця, як би він продавав Вашу продукцію. Як би він вчинив у конкретній ситуації — наприклад, якщо б клієнт почав грубіянити?
  • Якщо Ви шукаєте бухгалтера, самі не будучи таким, запросіть знайомого бухгалтера для спільної оцінки претендентів.