Готельний бізнес: Час будувати готелі
Готельний бізнес, як ніхто інший, прямо залежить від розвитку туризму та міжнародних економічних зв'язків. Однак в Україні та, зокрема, у столиці катастрофічно не вистачає готелів, що стримує потік туристів. А отже, будь-який новий готель без клієнтів не залишиться. Саме час підключитися до цього прибуткового бізнесу. Відомо, що готелі екстра-класу в Києві дорогі, а дешевих і середніх практично немає.
Зазвичай частка іноземних клієнтів у готелях класу чотири-п'ять зірок становить 83-90%. Тим не менше, результати 2003 року можуть здивувати: частка українців, що користуються послугами готелів, значно збільшилася. Це може означати як оживлення ділової активності вітчизняних підприємців на внутрішньому ринку, так і зростаючий інтерес до внутрішнього туризму, підкріплений платоспроможним попитом.
VIP - і не тільки
Безумовно, останні роки змусили український готельний бізнес більшою мірою орієнтуватися на бажання постояльців. Попередній лозунг, який непомітно висів над кожним радянським готелем - "вас багато, а я одна", змінився на ринковий девіз "ми цінуємо кожного клієнта".
Принципово ситуація почала змінюватися нещодавно, коли в Україні почали будуватися, реконструюватися та відкриватися великі і малі, дорогі і не дуже, незалежні та мережеві готелі. Зараз загальна кількість столичних готелів перевищує 100, причому сюди входять як гіганти, так і маленькі готелі, де номерів не більше десятка. Однак і сьогодні не можна говорити про насиченість ринку готельних послуг. Попит на готельні послуги настільки незадоволений, що будь-який готель, який сьогодні відкривається в Києві, приречений на успіх.
Краще дешевше, а більше
Зростання кількості туристів, які хотіли б відвідати Україну, значною мірою стримується нестачею номерного фонду. Точніше, апартаменти, за які потрібно щодня витрачати $200 і більше, завжди є. А отелів, розрахованих на менш забезпечену публіку, катастрофічно не вистачає. Таким чином, відсікається такий контингент, як молодь. У європейських країнах саме на неї припадає значна частка туристичного потоку. Молоді люди мобільні, люблять подорожувати великими компаніями, досить невибагливі, однак ціни у більшості київських готелів їм явно не по кишені.
А отже, не обов'язково вкладати гроші в будівництво п'ятизіркового готелю. Західний досвід показав, що стабільний дохід приносять і готелі для економних туристів — хостели. У 60 країнах світу їх уже понад 4,5 тисячі, а в Україні поки скінчені одиниці.
Стратегія вкладень
При такій ненасиченості ринку столичних туристичних послуг спокусливо вкласти гроші в готельний бізнес — інвестиції обіцяють повернутися сторицею. Однак тим, хто береся за цю справу вперше, слід пам'ятати, що існує небагато підводних каменів, здатних суттєво ускладнити реалізацію початкового бізнес-плану. Необхідно вирішити: будувати з нуля чи переобладнати під готель будівлю якогось "померлого" закладу? Ситуація тут та сама, що й на ринку офісної нерухомості: перебудовувати дешевше, ніж вкладати гроші в новий готель. Однак багато залежить від конструктивних особливостей будівлі, в якій розташований готель. Наприклад, варіант з переобладнання радянської "коробки" під престижний готель виявиться економічно виправданим лише в тому випадку, якщо це не потребуватиме кардинальної перебудови будівлі. Тому інвестору потрібно вже на стадії розробки проекту закласти можливість змінювати як зміст, так і рівень наданих послуг.
Необхідно також врахувати, що сучасні готелі мають все більш виражену тенденцію перетворюватися на поліфункціональні комплекси, що включають в себе культурно-розважальні об'єкти, виставкові, торгові або бізнес-центри.
Але, судячи з усього, напрямок подібного комплексного надання послуг буде все більше розширюватися, оскільки підвищує дохідність кожного метра використаної площі.
Так що якщо ви задумалися про те, щоб обзавестися власним готелем, то краще поспішити. У вітчизняних бізнесменів знову з'явилися вільні кошти, і вони не втримаються від вкладення їх у таку прибуткову справу, як готельний бізнес. Однак вершки знімають ті, які прийдуть першими.